Współczesne komputery, smartfony czy tablety nie tylko bawią, lecz także uczą, wykorzystując do tego coraz powszechniejszy dostęp do bezprzewodowego internetu. Dotyczy to praktycznie każdej grupy wiekowej.

Zestaw narzędzi i metod, które powinny być wykorzystywane przez współczesnego ucznia możemy podzielić na dwie grupy:

  1. Narzędzia i metody nie związane bezpośrednio z nowymi technologiami:
  • projekt edukacyjny (praca w grupie);
  • prelekcja i wystąpienie (także publiczne);
  • doświadczenie i eksperyment;
  • wizyta studyjna.
  1. Narzędzia i metody specyficzne dla nowych technologii:
  • Internet jako narzędzie poszukiwania informacji;
  • strony www i blogi jako narzędzia tworzenia własnych zasobów informacyjno-edukacyjnych;
  • komunikatory, czaty, poczta elektroniczna jako narzędzia komunikowania się społeczności osób uczących się;
  • aplikacje internetowe (oprogramowanie) jako narzędzia wspierające specjalizację;
  • cyfrowe zasoby edukacyjne (stanowiące zamkniętą całość treści edukacyjne podane w rożnych formach, otwartych lub zamkniętych, np. e-podręczniki, prezentacje multimedialne, kursy e-learning, testy);
  • e-portfolio jako narzędzia budowania własnego wizerunku i wspierające rozwój kariery.

To tylko kilka przykładów, bowiem ciągle powstają nowe narzędzia. Nauczyciele powinni zatem obserwować pojawiające się nowe technologie (rozmawiać z uczniami śledząc nowinki) i w miarę możliwości włączać je w proces nauczania.

Wymagania stawiane przez epokę informacyjną i gospodarkę opartą na wiedzy są dość wysoko postawione. Aby swobodnie funkcjonować we współczesnym świecie (zwłaszcza zawodowym) uczniowie w zasadzie powinni potrafić posługiwać się pełnym zakresem narzędzi z powyższego katalogu, w zależności od sytuacji, w jakiej przyjdzie im wykonać określone zadanie (osobiste lub zawodowe).

Technologie w nauczaniu
Facebook w celach edukacyjnychPoczta i aplikacje Google w szkolePrawo autorskie – licencje CC

>
Usługi Office 365 Education;
Podstawy programowania
Nauka programowania – ScratchScratch- Scratch
Nauka programowania – LOGOLogomocja - Logomocja
Nauka programowania - CODE StudioKursy - CODE Studio